دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی ممعلمان مقطع ابتدایی

دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی ممعلمان مقطع ابتدایی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

 

دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم پرخاشگری را در محمد برطرف سازم ؟

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 32 صفحه

قیمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

 

توصیف وضعیت موجود(تشخیص مسئله)

 

محمد دانش آموز پایه پنجم-پسر یازده ساله ای که قدی متوسط داشت با چهر ه ای سبزه و چشمانی تیز. سر و وضع او بسیار نامناسب و دارای اختلالات رفتاری و عاطفی بود.به گفته ی خودش در سال 85 به همراه خانواده از روستا به شهر آمده و از این شهر هم خوشش نمی آمد . رابطه خوبی با دانش آموزان و همسایگان برقرار نکرده بود.سال گذشته با نمرات 10 و 12 قبول شده بود .نه درس می خواند ، نه اخلاق خوبی داشت. و در خانواده ای آسیب پذیر زندگی می کرد. پدر و مادرش تحت پوشش بهزیستی و در خانه های سازمانی بهزیستی سکونت دارند.او در یک خانواده پنج نفره ؛شامل پدر ، مادر ، یک برادر بزرگتر و یک برادر کوچکتر زندگی می کند. پدرش به علت موج انفجار در جبهه های جنگ ایران و عراق و همچنین تصادف با اتومبیل جزء بیماری های روان تحت پوشش بهزیستی  می باشد.مادرش ، بی سواد و با کارگری در خانه های مردم مخارج زندگی را تامین می کند.برادر بزرگش در پایه سوم راهنمایی درس می خواند و به اظهار مادرش وضعیت تحصیلیش بد نیست و برادر کوچکش که در کلاس پیش دبستانی بود  مورد رضایت مربی و اولیای مدرسه نمی باشد.

 

اوصاف او را در زنگ تفریح قبلی از زبان اولیای مدرسه شنیده بودم:«او هیچ کنترلی بر رفتار و زبان خود ندارد.رفتار و گفتارش در شان یک دانش آموز نیست،اصلاً به قوانین مدرسه احترام نمی گذارد،اکثراً نیم ساعت دیر به مدرسه می آید، هنگام تدریس درکلاس مشغول خوردن است، هم کلاسی هایش را اذیت و آزار می کند، دیگران را مسخره می نماید، بسیارگستاخ و بی ادب می باشد ،لباس هایش کثیف و نامرتب است،در زنگ های تفریح با دانش آموزان پایه های دیگر درگیر می شود و کتک کاری می کند،اعتراض دانش آموزان و حتی اولیای آنان زیاد شده است،عدم انجام تکالیف در منزل ،افت شدید تحصیلی ودفاتر و کتابهایش نامرتب و کثیف است.»

 

او دائم لبخند برلب داشت ولی از چهره اش پیدا بود که لبخند هایش مصنوعی و از روی درد است. ظاهرش همانطور که توصیف کرده بودند نشان  می داد ولی پیش من رفتاری که نشانه ی بی ادبی و یا پرخاشگری باشد بروز نداد.مشاهده نمراتش صحت ادعای معلم را تایید می کرد.

 

اهم مشکلات او را بطور خلاصه می توان بدین  شرح عنوان نمود:

 

    رفتار و برخورد نامطلوب با سایر دانش آموزان

 

    بی احترامی به معلم و اولیای مدرسه

 

    نا آرامی و بی توجهی به کلاس درس

 

    عدم رعایت قوانین مدرسه و کلاس

 

    استفاده از کلمات زشت و ناروا در گفتار

 

    مسخره کردن دیگران

 

    سرو وضع نامرتب و کثیف

 

    فرار از مدرسه هنگام درگیری با دانش آموزان

 

    عدم انگیزه برای حضور در کلاس و انجام تکالیف

 

روش گردآوری اطلاعات و تجزیه تحلیل داده ها

 

      برای شناخت هرچه بیشتر مشکل محمد می بایست اطلاعات لازم و دقیق جمع آوری می شد.لذا با استفاده از روشها ی گوناگون من جمله؛مشاهده رفتار و وضعیّت زندگی خانوادگی ،مصاحبه با خود دانش آموز، مادرش و اولیا ی مدرسه ، لیست نمرات و پرسشنامه،اطلاعات لازم جمع آوری شد.البته چون امکان مشاهده طولانی و غیر مستقیم برای اینجانب فراهم نبود و از طریق مشاهده مستقیم هم اطلاعات چندان زیادی حاصل نشد لذا ترجیح دادم از طریق سایر روشهای ممکن من جمله؛مصاحبه با مادرش و رفتن به منزل، مصاحبه با آموزگار، مدیر ومعاونان دبستان ، پرسشنامه کتبی و فرم اطلاعاتی نمرات،استفاده نمایم.

 

فهرست مطالب

توصیف وضعیت موجود(تشخیص مسئله) 7

روش گردآوری اطلاعات و تجزیه تحلیل داده ها 9

شواهد یک.... 9

1-مصاحبه : 9

الف)مصاحبه بامادر محمد. 9

ب)مدیر واحد آموزشی: 10

ج)معاون آموزشی: 10

د)معاون پرورشی: 11

ه)مشاهده بنده به عنوان آموزگار وی: 11

2- پرسشنامه: 11

جدول شماره 2:پاسخنامه  بنده به عنوان آموزگار 13

جدول شماره 3: لیست نمرات محمد در نیمه اول سال تحصیلی.. 14

انتخاب راه حلهای ممکن.. 16

انتخاب راه حل مناسب ، اعتبار بخشی و اجرای راه حل.. 16

اهم راهکار های ارائه شده به شرح زیر می باشد: 17

نتیجه گیری و شواهد 2.. 18

جدول شماره 4:پاسخنامه مدیرو معاونان در اسفند ماه 18

جدول شماره 5:پاسخنامه آموزگار 19

جدول شماره 6:نمرات محمد در نیمه دوم سال تحصیلی.. 20

جدول شماره7:مشخصه آزمون آماری میانگین نمرات محمد در نیمه دوم سال تحصیلی.. 21

مبانی نظری پژوهش.... 22

دلایل و راههای درمان پرخاشگری.. 22

الف )علت ها 22

۱.الگوپذیری‌ کودکان‌ از والدین‌.. 22

۲. کودکان‌ ناکام‌ پرخاشگر می‌ شوند. 23

۳. اضطراب‌ و پرخاشگری‌.. 23

۴. پرخاشگری، نشانه‌ای‌ از تضادهای‌ درونی‌.. 23

۵. پرخاشگری‌ و افسردگی‌.. 24

۶. پرخاشگری؛ بیماری‌ها؛ مصرف‌ دارو 24

۷. خشونت‌ و مدرسه‌. 24

عواملی‌ که‌ به‌ خشونت‌ در مدرسه‌ می ‌انجامند، عبارت اند از: 24

روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان.. 25

مسلماً با شناسایی‌ علت‌ رفتار نادرست، می‌توانیم‌ در رفع‌ آن‌ موفق‌ تر عمل‌ کنیم: 27

بد دهنی کودکان.. 28

خلاصه. 30

پیشنهادات... 31

در پایان چند توصیه به آموزگاران محترم دارم: 31

منابع وماخذ: 32

جهت دانلود کلیک کنید


  • اقدام پژوهی

دانلوداقدام پژوهی جذاب نمودن درس انشا برای دانش آموزان پایه پنجم

اقدام پژوهی | يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

دانلود اقدام پژوهی جذاب نمودن درس انشا برای دانش آموزان در پایه ی پنجم

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 5 صفحه

قیمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

مقدمه

 انشا در لغت به معنی سخن آفریدن و نشو نما دادن و بزرگ گردانیدن است. و در اصطلاح ادبیات عبارت از نگارش جمله ها و عبارتهایی است که افکار و اندیشه نویسنده را به صورتی روشن و زیبا بیان کند تا خواننده آنها را به آسانی بفهمد و برای او خوشایند باشد.

 یکی از عوامل متعدد ناموفق بودن درس انشا نداشتن روش مناسب است. لزوم به کارگیری روش مطلوب در تدریس به اندازه ای است که بعضی از دست اندرکاران علوم تربیتی بهره گیری از روش های مناسب را مهم تر از دانش آن درس دانسته اند.

 تلاش برای تدریس انشا امری ضروری و لازم است. در سر کلاس های ما تدریس به همان شیوه های سنتی تکرار مطالب گذشته است. و از دیدگاه علوم تربیتی هر کاری که مکانیکی انجام شود کاری آموزشی نیست. زیرا خلاقیت در آن وجود ندارد و تا خلاقیت نباشد مسائل اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، و سیاسی حل نمی شود و باید کاری کنیم که کلاس انشا تبدیل به کارگاه نوشتن شود.

 بیان مساله

 پس از چند جلسه تدریس در درس انشا پایه پنجم به این نتیجه رسیدم که در طول سالهای گذشته به درس انشا اهمیتی داده نشده بود زیرا دانش آموزان به آسانی نمی توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و درس انشا برای آنها جذابیتی نداشت . نارسایی حتی بر نحوه ی پاسخ دادن آنها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود. این مسئله فکر مرا به خود مشغول ساخته بود که به راستی چگونه می توانم دانش آموزان را با درس انشا آشتی دهم ؟ و شیوه های اندیشیدن را پیرامون یک موضوع فراهم آورم؟ و کلاس انشا را از حالت خشک و سرد بیرون بیاورم؟ و با استفاده از روش های مختلف، تجربیات اولیا همکاران و مشاوران و متخصصین تعلیم و تربیت دانش آموزان را از منزلگاه مراحل تفکر تحلیل، ترکیب، نقادی و نوآوری و ابداع بگذرانم؟ و به پرورش قدرت تفکر و تحلیل آنها بپردازم.


جهت دانلود کلیک کنید

  • اقدام پژوهی


دانلود اقدام پژوهی پیشگیری از رفتارهای نادرست و نامطلوب  دانش آموزان در کلاس پایه ی چهارم

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 12 صفحه

قیمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

چکیده

توانایی اداره وهدایت کلاس،بخش مهمی ازکار هرمعلم وکلاس ونیزبسترمناسبی برای یادگیری است.به نظر میرسدمعلم برای اداره مطلوب ومنظم کلاس درس به دومهارت احتیاج دارد:یکی،برقراری ارتباط موثرومثبت بادانش آموزان ودیگری،مدیریت کلاس.

این مدیریت باعث تسهیل امراموزش وکاهش رفتارهای نامطلوب دردانش اموزان می شود.برای کمک به معلمان برای ایجادجوی آرام ومطلوب درکلاس،چهارراهبرد پیشنهادمیشود:

الف)پیشگیری ازرفتارهای نامطلوب دانش آموزان درکلاس،

ب)برقراری ارتباط موثرومثبت بادانش آموزان ،

ج)استفاده ازروش یادگیری مشارکتی درکلاس

د)فراهم کردن جومثبت ومطلوب برای یادگیری وآموزش.

 واژگان کلیدی :

دانش آموزان رفتار مطلوب ارتباط موثر

مقدمه

کلاس درس محیطی است که دران برقراری ارتباط ومدیریت پیچیده است وگاهی حوادث غیرقابل پیش بینی اتفاق می افتدکه باانهاروبرو می شود.بنابراین توجه ویژه معلم به مسایلی که موجب قطع توجه وارتباط اموزش درکلاس می شود،لازم است.

بدیهی است،دانش آموزان نیازهایی دارندکه معلمان بایدبه آنهاتوجه کنندولی ممکن است گستاخی یک دانش آموز وبی توجهی معلم به آن،باعث شودکه دانش آموزان دیگرفکرکنندکه معلم توانایی اداره کلاس راندارد،بخصوص اگراین بی توجهی ها تکرار شود،ممکن است به افزایش بروز رفتارهای نامطلوب دردانش آموزان کمک کند.

بنابراین اگرمعلم احساس کندکه گرایشهای مختلف رفتاری درکلاس وجوددارد،بایدسعی کند ماهیت عمومی آنها رابشناسد.

اوبایدبرای مواجهه بابعضی رفتارهای نامطلوب دانش آموزان وپیشگیری ازآنها آماده شود،درتغییررفتارونگرش آنها تلاش نمایدودرباره تاثیرتصمیم گیریهای درازمدت خود دوراندیشی کند.

 

اهداف:

  1. هدف عملی،که پیشگیری ازبروز رفتارنامطلوب بهتراز بروزواقدام به تغییر ان رفتار است.
  2. هدف انسانی،معلم، دانش اموزان راافرادی که هم یادگیرنده اندوهم انسان می پذیرد،بنابراین،خودرامسول اصلاح وبرطرف کننده مشکلات انها می داند.به طور کلی ،پیشگیری بهتر ازدرمان است.

 فرضیه های پژوهش:

  1. دربعضی ازمواقع،رفتارهایی درکلاس نظم کلاس رابرهم می زند.دراین مواقع بایدباعوامل این بی نظمی به طورانفرادی ارتباط برقرارکردوازدلایل این بی نظمی مطلع شد.
  2. رفتارهاوفعالیتهایی که موجب بی نظمی درکلاس می شوندرامشخص وقوانین ومقررات کلاس رامطرح ودانش آموزان راملزم به رعایت آن کنید،مثلالگدزدن به سطل آشغال،له کردن گچها،کثیف کردن دیوارهاوآزارواذیت همکلاسی هاراقدغن کنید.
  3. منتظربعضی ازرفتارهای غیرقابل پیش بینی درکلاس باشیدوازآنهابرای بررسی میزان توانایی وانطباق خودبااین موارداستفاده کنید.
  4. دانش آموزان بایدبدانندرفتارهای مطلوب وموردنظر معلم چیست.برای مثال معلم می تواندباگفتن اینکه :

(دوست دارم هنگام صحبت کردن ،چهارم دست خودرابلندکنید)رفتارموردنظرخودرابه دانش آموزان معرفی کند.

  1. اگرهمیشه به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان بی توجهی شود،دانش آموزان شمارافردی ناکارآمددرنظرمی گیرند،بنابراین به رفتارهای نامطلوب آنان واکنش جدی نشان بدهید. دراین مورد،سعی کنیدبین رفتارهای مطلوب ونامطلوب تفاوت قایل شوید.
  2. درشروع کار،قوانین وضوابط کلاس رامطرح کنیدونسبت به آن قوانین تعهدنشان دهید.بعضی ازمعلمان درشروع کار به چندین قانون اشاره می کنند.بایددانست تعددقوانین درموفقیت معلم درکلاس موثرنیست،بلکه آنچه اهمیت داردروشن وقابل اجرابودن قوانین ودستورات است.
  3. شرط لازم برای اجرای قوانین کلاس،درک دانش آموزان ازآن ضوابط وقوانین است.مثلادرکلاسهای ابتدایی بایدقوانین چهارمیه کلاس مطرح شود،درحالی که برای سطوح بالاتر،این ضوابط وقوانین جاافتاده است.درعین حال،هنوزهم معلم بایدانتظارات خودراازدانش آموزان،به طورروشن ،مطرح کند.همچنین بهتراست نظردانش آموزان درموردضوابط پرسیده شود.
  4. کلاس رادرآغازباجدیت شروع کنیدومتعاقب آن،آزادی بیشتری به دانش آموزان بدهید،چراکه دادن آزادی بیشتربه دانش آموزان آسان ولی کنترل آنهاپس ازدادن ازادی های بیش ازحد،مشکل است.
  5. یادگیری رابااهمیت ومعنی دار کنیدوازاین طریق دانش آموزان رابه کلاس علاقه مندنمایید.دربسیاری ازموارد،بی نظمی دانش آموزان درکلاس به دلیل ملال آوربودن تکالیف درسی است .اگرمطالب درسی برای دانش آموزان بامعنی وبااهمیت باشد، دانش آموزان ازنظرشناختی درگیروبه یادگیری علاقه مندمی شوند.

 

فهرست مطالب

چکیده 3

واژگان کلیدی : 3

مقدمه 4

اهداف: 4

گردآوری اطلاعات(شواهد اول): 6

تجزیه وتحلیل داده ها: 7

خلاصه یافته های اولیه: 7

چگونگی ایجادراه حلها: 8

اقدامات لازم برای پیشگیری ازرفتارهای نامطلوب دانش آموزان: 8

اقدامات پیشگیرانه مطلوب دارای این ویژگی هستند: 8

ارائه پاسخهای راهبردی به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان: 9

گردآوری اطلاعات(شواهد دوم): 10

نتیجه گیری: 11

منابع وماخذ: 12

 

جهت دانلود کلیک کنید

  • اقدام پژوهی

دانلوداقدام پژوهی حل اختلالات یادگیری مبتنی با فناوری اطلاعات IT

اقدام پژوهی | شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۲:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم با روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات یادگیری دانش آموز پایه اول ابتدایی را حل کنم؟

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 41 صفحه

قیمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

چکیده

          در این چند سال بعنوان معلم پایه اول ابتدایی با دانش آموزان دختر و پسر با ویژگی های رفتاری و اجتماعی متفاوت سر و کار داشتم. اما امسال یکی از دانش آموزان من به نام سمانه، با بقیه بچه هایی که تا به حال دیده بودم خیلی فرق داشت. او کودکی خجالتی، مضطرب و افسرده بود. آهسته و لرزان صحبت می کرد. با بقیه بچه ها دوست نمی شد و گوشه گیر بود. حتی قادر نبود که وسایل خود را از کیفش در آورد. کتابش را وارونه در دست می گرفت و هنگام تصویرخوانی از کتاب بخوانیم، می گفت: چیزی نمی بینم. در نوشتن نیز مشکل داشت و ساده ترین علائم کتاب بنویسیم را نمی توانست، بنویسد. او ریاضی را درک نمی کرد. به طور کلی او دچار اختلالات یادگیری یا دیسلکسی بود. در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن و درک کردن مشکل داشت. با بررسی هایی که انجام دادم از نظر فیزیکی و هوش کاملاً سالم و عادی بود ولی در یادگیری بسیار مشکل داشت. برای حل اختلالات یادگیری و رفتاری او نیاز به روش تدریس مناسب و خاص بود.

          پس از مطالعه و بررسی فراوان، روش های ویژه ای را برای بهبود وضعیت او به کار بستم. راه حل های مختلف را آزمایش کردم. بهترین راه این بود که نوآوری های آموزشی را به کار ببرم و با استفاده از فناوری نو اختلالات یادگیری سمانه را حل کنم. بنابراین از روش IT استفاده کردم.

          با تلاش فراوان توانستم به نتیجه مطلوب برسم. به طوری که پیشرفت سمانه بسیار چشمگیر بود. او نه تنها در درس ریاضی و بخوانیم پیشرفت بسیار زیادی داشت بلکه مشکلات رفتاری او نیز به کلی رفع گردید و همانند سایر دانش آموزان در فعالیت های کلاسی شرکت می کرد.

          نتیجه ای که در نهایت به دست آمد این بود که: توانستم اختلالات یادگیری (دیسلکسی ) سمانه را با کمک تدریس مبتنی بر IT حل کنم و از او دانش آموزی فعال و علاقمند بسازم. علاوه بر آن پیشرفت تحصیلی و علاقمندی سایر دانش آموزان نیز با این روش میسر شد و کلاسی سرشار از شادی و نشاط مهیا نمودم. موفقیت تحصیلی، علاقمندی و سرزندگی سمانه و سایر دانش آموزان نشان دهنده موفق بودن این طرح می باشد.

مقدمه

توجه به اهمیت آموزش در دوران اولیه زندگی، پرداختن به پژوهش های علمی در برنامه های درسی دبستان امری کاملاً آشکار است. در دوران کودکی ساختار شخصیتی و رفتاری انسان بنیان گذاشته می شود و این دوران بسیار سرنوشت ساز است. امروزه به دلیل آن که کودکان پیوسته در معرض هجوم انواع رسانه ها و فناوری ها قرار دارند، لازم است فعالیت های یادگیری در روش های جدید، متفاوت و مهیج در آموزش و پرورش ارائه شود. استفاده از رایانه به عنوان ابزار آموزشی مفید در مدارس ابتدایی برای جستجوگری در شبکه جهانی به منظور کمک به دانش آموزان ابتدایی است. استفاده از این فناوری کلاس های دوره ابتدایی را از شادی و هیجان بیش تری برخوردار می کند.

          رایانه به دانش آموزان این دوره کمک می کند جزئیات دروس و مطالب کتاب را به خوبی فرا بگیرند. آموزش علوم، ریاضی و قرآن و..... از طریق رایانه و گفتگوهای رایانه ای و جلسات الکترونیک، به برنامه ریزی درسی و فعالیت های دیگر کلاسی، کمک زیادی می کند.

اطلاعات جدید و فناوری ارتباطات به طور قابل ملاحظه ای یادگیری دانش آموزان را بهبود می بخشد و رایج ترین شیوه های دستیابی دانش آموزان به اطلاعات و دانش مورد نیاز آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.


فهرست مطالب

مقدمه. 4

اینترنت و سایر اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT.. 4

معلم با استفاده از فناوری در کلاس درس می تواند این شرایط را فراهم کند: 5

توصیف وضعیت موجود. 6

گردآوری اطلاعات(شواهد 1) 8

نارسایی های یادگیری... 9

اختلال یادگیری (دیسلکسی) Dyslexia. 12

چگونگی تشخیص اختلالات یادگیری... 14

روش مشاهده. 15

روش مصاحبه. 16

روش استفاده از آزمون های روانی.. 16

انواع ناتوانی های یادگیری... 17

راه های درمان اختلالات یادگیری... 17

نقش تلویزیون در آموزش و یادگیری کودکان.. 18

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری... 20

پیشینه پژوهش.... 23

اجرای راه حل.. 24

تمرین یک: 25

تمرین دوم: 25

تمرین سوم: 25

نقش لپ تاب در آموزش کودکان بر اساس گزارش سازمان ملل.. 27

چگونگی اجرای راه حل جدید، استفاده از لپ تاب... 28

جمع آوری اطلاعات (شواهد2) 29

بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بخصوص سمانه با مقایسه نمرات آن ها قبل از اجرای اقدام و بعد از آن؛ 29

جدول یک: میانگین نمرات هر دانش آموزان قبل از اجرای اقدام. 30

جدول دو: میانگین نمرات هر دانش آموزان بعد از اجرای اقدام. 31

نمودار دو: میانگین نمرات هر دانش آموزان بعد از اجرای اقدام. 32

جدول سه: مقایسه میانگین نمرات کلاس قبل و بعد از اقدام. 32

نمودار سه: مقایسه میانگین نمرات کلاس قبل و بعد از اقدام. 33

بررسی عوامل رفتاری سمانه و اثر گذاری روش تدریس مبتنی بر IT در روحیات او؛ 33

تجزیه و تحلیل نتایج.. 35

جدول چهار: مقایسه درصد پیشرفت نمرات دانش آموزان  قبل و بعد از اقدام. 35

نمودار چهار: مقایسه درصد پیشرفت نمرات دانش آموزان  قبل و بعد از اقدام. 35

ارزش یابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن.. 35

نتیجه گیری و پیشنهادات... 37

منابع مورد استفاده: 40

 

جهت دانلود کلیک کنید

  • اقدام پژوهی

دانلوداقدام پژوهی تقویت املای دانش آموزان پایه اول

اقدام پژوهی | شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۲:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم درس املا را در دانش اموزان تقویت کنم

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 13 صفحه

قیمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

مقدمه :  توصیف وضعیت موجود

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی , یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد.

چندین بار بود که آموزگار پایه دوم از وضعیت تحصیلی دو دانش آموز ابراز نگرانی می کرد و آنان را در حد دانش آموزان پایه اول هم نمی دانست . از عدم پیشرفت تحصیلی آنان صحبت می کرد؛ مدیر مدرسه با اولیای دانش آموزان ذکر شده , مشاوراتی را بعمل آورد . قرار شد آنان به فرندان خود کمک کنند و همگام با معلم درس ها را تکرار و تمرین کنند.

بعد از گذشت یک ماه , متاسفانه پیشرفتی حاصل نشد در جلسه شورای معلمان وضعیت دانش آموزان ذکر شده مورد بحث قرار گرفت . پیشنهادهایی ارائه گردید بنده را مامور رسیدگی به این دانش آموزان نمودند , من هم با بررسی نمرات سال گذشته آنان و مشاوره با والدین و معلم پایه دوم آنان مطالبی را جمع آوری نمودم.

گردآوری اطلاعات  (شواهد 1) تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از مطالعه نمرات و بحث های با معلم پایه اول , دوم و والدین صورت گرفت و راه های متعددی جهت تقویت املای آنان مورد بررسی قرار گرفت و خلاصه یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل به شرح زیر تدوین گردید.

خلاصه یافته های اولیه

برخی از علل ضعف دانش آموزان در درس املا ه شرح زیر بود :

بیش از دو سوم حروفات الفبای فارسـی را نمی شناختند و آن ها را بـا اشتبـاه می گرفتند.

نظر به به سن بالای معلم پایه اول( بیش از 20 سال سابقه تدریس ) و عدم علاقه به تدریس در پایه اول و کمتر تکرار و تمرین می کرده اند.

معلم پایه اول علل اصلی ضعف آنان را , غیبت بیش از اندازه به سبب بیماری ذکر نمودند.

تحصیلات کم والدین ( زیر پنجم ابتدایی ) و عدم آشنایی آنان با اصول روان شناسی جهـت رسیـدگـی بـه فـرزنـدشـان متناسب با استعداد آنان , یکی دیگر از علل ضعف دانش آموزان می باشد.

اصول و مبانی املا

مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زیر تقسیم می شود:

1- آموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )

2-  آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا )

4- آموزش نوشتن فعال پایه دو  ( حمله سازی ) 

 

فهرست مطالب

 

مقدمه : 3

 

توصیف وضعیت موجود. 3

 

گردآوری اطلاعات  (شواهد 1) 4

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات... 4

 

خلاصه یافته های اولیه. 4

 

اصول و مبانی املا.. 4

 

املا و انواع آن.. 5

 

روش تدریس املا.. 6

 

نکات برجسته روش آموزش املای فارسی : 6

 

گام اول , انتخاب متن : 7

 

گام دوم. 7

 

گام سوم. 8

 

گام چهارم. 8

 

راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف... 8

 

چگونگی اجرای راه جدید. 9

 

گرد آوری اطلاعات ( شواهد 2 ) 10

 

نتیجه گیری.. 12

 

منابع و ماخذ. 13

 

جهت دانلود کلیک کنید

  • اقدام پژوهی