دانلود اقدام پژوهی علاقمند سازی دانش اموزان پایه دوم به درس جمله سازی
دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان پایه دوم را به درس جمله سازی که زمینه انشا نویسی است علاقه مند نمایم ؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 23 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
چکیده
در ابتدای دوره دبستان که هدف اصلی آن آموزش خواندن و نوشتن فارسی پایه است،در کنار درس های فارسی (خواندن) و املا درسی با نام جمله نویسی وجود دارد.هدف از ارائه این درس ایجاد تونایی اولیه نوشتن فعال در دانش اموزان است،بدین معنی که پس از آموزش نوشتن غیر فعال (رونویسی) و آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) به مرحله آموزش نوشتن فعال یا خلاق می رسیم.در این مرحله که با درس جمله سازی آغاز می شود و با درس انشا ادامه می یابد دانش اموزان به این مهارت دست می یابند که پیام های خود را به صورت فرایند سخن نوشتاری،تولید و به مخاطب فرضی یا واقعی ارائه نمایند.
جمله سازی در واقع مقدمه ای است برای آماده سازی دانش آموزان در درس انشا.است.
در جمله سازی است که دانش اموزان می توانند اولین تجربیات خلاقیت نوشتاری را کسب کنند؛ با انواع جمله های خبری،پرسشی،امری و تعجبی آشنا شوند؛جایگاه انواع مقوله های صرفی مثل گروه اسمی،ضمایر و... را در ساخت جمله بیاموزند و قواعد نحوی موجود در دستور زبان فارسی را به طور غیرمستقیم تجربه کنند.
مقدمه
نوشتن نخستین نشانة با سوادی است و اهمیت صحیح نوشتن کلمات به اندازه ای است که مردم عموماً غلط نوشتن کلمات را بارزترین نشانة بی سوادی می دانند ، اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست . چرا که آدمی اجتماعی است و نمی تواند از ارتباط با افراد اجتماع صرف نظر کند و به ناچار جنبه هایی از شخصیتش در نوشته هایش مانند ، نامه های دوستانه و رسمی و تجاری و درخواست ها و مکاتبات ، جلوه می کند و از آنجا که بیشتر مشاغلی که افراد تحصیل کرده در اجتماع دارند به صحیح و دقیق نوشتن نیاز دارد . به همین جهت از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن ، به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و اقداماتی در این باره انجام می دهیم تا بتوانند آموخته های خویش را در هر موقعیتی به کار بندند . جامعه نیز از دانش آموزانی که در مدارس درس می خوانند انتظار دارند کلمات زبان رسمی خود را صحیح بنویسند و این انتظار به حق است و به جاست که وزارت آموز ش و پرورش از راه های مختلف برای رسیدن به این مقصود و برآوردن این انتظار اقدام کند .
اولین بخشی از آموزش که به این مسئله می پردازد جمله نویسی است. اما متأسفانه مشاهده می شود کاستی ها و ضعف هایی در آموزش این درس وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان در نوشتن کلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشکل دارند و انتظارات ما را برای کاربرد صحیح کلمات و رعایت قواعد نوشتن آنها در هر موقعیت و متنی برآورده نمی کنند .
بیان مسئله
در بسیاری از مدارس ما توجه به صحیح نوشتن کلمات محدود می شود ، آن هم به این صورت گذرانده می شود که معلم متنی را برای دانش آموزان می خواند تا بنویسند . پس از پایان ، آنها را صحیح می کند و سپس تکلیفی را که معمولاً شامل چند بار نوشتن از روی کلماتی که در متن اشتباه نوشته شده است و یا رونویسی از روی درس می باشد را به فراگیران پیشنهاد می کند . و در جلسة بعد پس از بازدید تکالیف ، متن دیگری را برای کلاس می خواند .
در این برنامه کمتر جایی برای آموزش نوشتن صحیح کلمات و یادگیری شکل ، معانی و مفاهیم کلمات جدید و جمله نویسی و موارد استعمال آنها و تنوع در نحوة آموزش وجود دارد .
حیطه زبان آموزی، چهار رکن اصلی گوش دادن – صحبت کردن خواندن و نوشتن امروزه در دنیا به عنوان یک قانون مسلم پذیرفته شده، در آموزش تمامی زبان های دنیا و برنامه های آموزشی مدنظر قرار می گیرد.
در این چهار قدم به ترتیب نوشتن جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده، چرا که سه امر گوش دادن و صحبت کردن و خواندن برای نوشتن مقدمه و پیش سازمان دهنده، و زمینه بوده و بالاترین سطح را به خود اختصاص داده است.
از آنجایی که مقطع ابتدایی پایه ای برای مقاطع دیگر بوده امروزه در امر زبان آموزی نگارش از اهمیت بالایی برخوردار است، مخصوصاً در پایه سوم که اولین پایه ای است که به صورت مستقل انشا نوشته می شود، چون در پایه دوم از جمله نویسی استفاده می گردد، این جملات اکثراً مرتبط با هم نیستند و هر یک به طور جداگانه نوشته می شود و بیشتر نحوه و ساختار جمله، منظم کردن جملات در هم ریخته، کوتاه سازی، ترکیب جملات ساده یا جمله سازی با کلمات ساده مد نظر است. برای دانش آموزان نوشتن جملات و متن به صورت مرتبط در پایه دوم با توالی مناسب مشکل می باشد.