دانلووداقدام پژوهی افزایش انگیزه خواندن و یادگیری قرآن پایه پنجم
دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم افزایش انگیزه برای خواندن قرآن و یادگیری قرآن را در دانش آموزان پایه پنجم ایجاد کنم؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 25 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
(( آموزگاران پایه پنجم ))
مقدمه
در
هنگام پرداختن به مباحث قرآنی، شایسته است که ابتدا بدانیم ، خود قرآن
درباره خود چه می گوید؟ و یا خویشتن را چگونه معرفی می کند؟ از این رو،
اولین نکته ای که قرآن در این زمینه بدان اشاره می نماید آن است که ، این
کلمات و عبارات سخن خداست. نکته دوم آن که ، قرآن وظیفه خود را هدایت انسان
ها و بیرون آوردن آنها از تاریکی ها به سوی نور می داند. (مطهری ، 1371 :
33) آن جا که به صراحت می فرماید : « این قرآن کتابی است که ما به تو
فرستادیم تا مردم را به امر خدا از تاریکی ها به سوی نور رهنمون شوی.»
(سوره ابراهیم/ 1) بر این اساس ، آشنایی با قرآن نه تنها آشنایی با کلام
خداست، که این آشنایی ، شاهراه رهایی از تاریکی جهت رسیدن به نور و روشنایی
ست. حال چنانچه طلیعه آشنایی افراد با این کتاب آسمانی و ایجاد علاقه مندی
به آن ، از همان دوران کودکی و خردسالی همراه باشد ، پیدایش صفات عالیه در
انسان ، بسیار سریع تر روی داده و دوام و بقای آن نیز در روش و منش آنان
بیش تر و پایدار تر خواهد بود. زیرا به فرموده ی حضرت علی(ع) ، یادگیری علم
و دانش [ به ویژه علوم قرآنی ] در دوران کودکی ، هم چون ایجاد نقش بر روی
سنگ است. (حیدری ابهری ،1387 : 40) با توجه به مطالب یاد شده ، آشکار می
گردد که نقش و جایگاه درس قرآن در تربیت کودکان ، به ویژه دانشآموزان پایه
اول دبستان ، به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح می باشد
آن است که، چرا در برخی از مدارس ، دانشآموزان به درس قرآن بسیار علاقه
مندند ! اما در برخی دیگر از مدارس ، چنین علاقه ای از خود نشان نمی دهند ؟
چرا در بعضی از آموزشگاه ها معلمان و مربیان در تدریس قرآن به دانشآموزان
موفق اند؟ اما در بعضی دیگر از آموزشگاه ها، موفقیت چندانی در این زمینه
مشاهده نمی شود؟ به راستی دلیل این موفقیت ها و ناکامی ها چیست؟ و عوامل آن
کدامند؟ به گواه برخی از پژوهشگران ، هم چون بنی حسن (1385) که در تحقیقی
ضمن بررسی علل مهجوریت قرآن در بعضی از مدارس قم ، به این واقعیت تلخ اشاره
دارد که هنوز، معلّمان در خصوص استفاده از روش های گوناگون به ویژه جنبه
های هنری در آموزش قرآن، مهارت کافی را ندارند! هنوز در مدارس ، منابع مالی
کافی به تهیه وسایل آموزشی و کمک آموزشی درس قرآن، اختصاص داده نمی شود!
هنوز به آموزش قرآن در دوره دبستان ، توجه کافی نمی شود! هنوز هماهنگی لازم
با خانواده ها در خصوص درس قرآن دانشآموزان صورت نمی گیرد و یا آموزش
کافی در این زمینه به آنان داده نمی شود ! و هنوز از سوی مدیران و مسئولان
در خصوص درس قرآن ، نظارت و پشتیبانی لازم صورت نمی گیرد! (مجموعه مقالات
منتخب فرهنگیان بسیجی ، 1386 : 91)