دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی ممعلمان مقطع ابتدایی

دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی ممعلمان مقطع ابتدایی

دانلود اقدام پژوهی حل مشکل دانش آموزان پایه سوم در درس زبان فارسی

اقدام پژوهی | يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۵:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر


دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکلات دانش آموزم فائزه را در درس زبان فارسی برطرف نمایم؟

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 26 صفحه

قیمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

چکیده

 فائزه ، دختری که در درس دستور زبان فارسی مشکل دارد . و من در اولین روزهای ورود به مدرسه دریافتم که وی در دروس دیگر  موفق هست و تنها در دستور زبان فارسی مشکل دارد.با تدریس چندین ساله ی خود در مدارس دوره ی متوسطه اول، ضعف زبان و ادبیات فارسی تعدادی از دانش آموزان مرا بر آن داشت که در مورد این مشکل و علت آن  تحقیقاتی انجام دهم  و بدانم که علت چیست ؟نمره ی فارسی و دستور زبان فائزه و پیشرفت وی در این درس نشان می داد که راه حل ها مطلوب بوده است .میـزان پیشرفت درسی وی در هر جلسه نسبت به جلسـه ی قبل بیشتـر می شد و نمره ی او نسبت به جلسه ی قبل بیشتر می شد.  نمرات  امتحان نوبت دوم نیز که در خردادماه  گرفته شد نشان گر این نتیجه است ؛ زیرا نمره ی درسی وی در هر سه ماده ی درسی ؛ املا ، انشا و فارسی و دستور بالا بود.

مقدمه

از آنجایی که زبان فارسی، زبان رسمی و ملی کشور ماست و یکی از نهاد هایی که بیش از هر نهاد دیگر می تواند در ترویج آن در کشور تاثیر گذار باشد، وزارت آموزش و پرورش است به همین دلیل با طراحی درس زبان فارسی و گنجاندن آن در برنامه ی درسی دانش آموزان، سعی در یادگیری بهتر آن دارد. در نظام آموزش و پرورش ایران، زبان فارسی وسیله انتقال مفاهیم سایر موضوعات درسی نظیر فیزیک، شیمی، زیست، ریاضی و . . . ضرورت درک مفاهیم سایر موضوعات درسی، برنامه ریزان درسی را بر آن داشته تا در برنامه درسی مدارس به زبان، کسب مهارتهای زبانی و قواعد شناخت زبان فارسی و کاربرد درست آن از جانب دانش آموزان بهای بیشتری بدهند

بیان مسئله

امروز به سختی می توان دومعلم دردوکلاس پیدا کرد که درآموزه های خودنظر مشترکی داشته باشند...وبه همین دلیل عینی اختلافات عمیق آموزشی راسبب شده اند.واین نارسایی آموزشی موجب سلب اعتماد دانش آموزان به معلمان وبدتر ازآن سبک وبی ثمرشدن درسی به نام زبان فارسی شده است..عوامل بسیاری در این نارسایی ها وتحلیل رفتن انرژی ها نقش داشتند ودارند که دراین مقال به صورت بسیار گذرا به آن می پردازیم،نخستین مشکل خود ما معلمان وسفیران آموزش آین درس ها هستیم..زیراکه خود اعتقادی به موضوع درسی ی خویش نداریم که گاهی ازنارسایی علمی وعدم پاسخ های قاطع به مخاطبان معصوم ومظلوم خویش برمی خیزد وزمانی به تعصب های درونی معلمان به پیش آموخته های آنان دردوره های تحصیلی ازدبستان تادانشگاه برمی گردد..عمری با آن مطالب زندگی کرده ایم وترک آن موضوعات وآموخته ها ی پیشین مانع وسد بزرگی دربحث های جدید می گردد.نفی اطلاعات گذشته وپدیرفتن مطالب جید با اعتنا به نواقص آن بسیار مشکل می نماید.د

عامل دیگری که درعدم موفقیت آموزش این کتاب هاموثروغیرقابل کتمان است نادیده گرفتن استعدادهای ذاتی مخاطبان یعنی دانش آموزان وشناخت نسبی ی  آنان درزبانی است که باآن زندگی می کنند ودرتحولات روزمره ی آن قراردارندوبه نوعی خودراصاحب نظر می دانند ودربحث های گوناگون ازشواهد عینی سخن می گویندکه با روش های داده شده درکتاب زبان فارسی قابل توجیح نمی باشدودربسیاری مواردنظریات برحقی دارند وهمین موضوع موجب سلب اعتماد ازمعلم ودرسی است که ماسفیران مدعی آموزش علمی ی  آن هستیم کافی است به آموزش یک مورد ازده ها موضوعات مطروحه درتشخیص فعل مرکب از ساده دقیق شویم....راه های پیشنهادی کتاب هرگز برآوردنده ی مقصود نمی باشد ودربسیاری موارد همان راه حل های پیشنهادی برمشکل آموزش می افزاید که دراین مجال فرصت ارایه نمونه ها رالازم نمی بینم واکثرهمکاران همدل با آن آشنایند....

درتعاریف مفاهیم این کتاب به ساختاری بودن همچنان تاکید شده است که باروش های آمورشی و کاربردی مطالب کتاب کاملا در تضاد آشکار قرار دارد به عنوان نمونه وقتی از دانش آموز می خواهیم که برای فعل(گرفت)درکاربردهای گوناگون جملاتی را در ذهن خود بسازد به طورغیر مستقیم به گشتاردرمفاهیم آن اشاره می کنیم .این نکته ی ظریف ناخودآگاه به گشتاری بودن زبان فارسی تاکید دارد...درآموزش ها وتمرینات درسی همه جا با این مشکل روبرو هستیم..مولف دانشمند می کوشد که ثابت کند در زبان ما فعل مرکب وجود ندارد ویا بسیار اندک هست ودرمقابل گروهی بر این باورند که درگشتار معنایی تعداد افعال مرکب بسیار بیشتر از ساده ی آن هاست.این مجادله ها از آنجاست که زبان فارسی  داتا یک زبان گشتاری است ونمی توان آن رابه چهارچوب های بسته در آورد شاید به جرات بتوان گفت که گشتاری ترین زبان مردم دنیاست ...درمطالعه ی علمی زبان به سه سطح اشاره شده است واین یک حقیقت محض می باشد وزبان فارسی نیزدرسه سطح آواشناسی دستور زبان ومعنا شناسی قابل مطالعه می باشد باهمه عشق وعلاقه به این زبان که به قول رهبر کبیر انقلاب رمز هویت ملی ما ایرانی هاست باید این نکته ی ظریف علمی را بپذیریم که درسطح آوا شناسی ی زبان ما قدرت انتقال مفاهیم را درشکل نوشتاری دچار مشکلات عدیده می سازد.....واین مشکل فطری زبان با ورودحجم وسیع واژگان  عربی و....هرروز نمودبیشتری می یابد.ومولفین کتاب درسی با نسخه های خام خود براین مشکل افزوده اند جایی که درنوشتن وازه حوله-هوله-رابه دوشکل آن جایز دانسته وبه صرف کاربردی آن شکل ح وه رادراین وازه برای آوای آن پدیرفته اندمی تواند مجوزی برای واژه های دیگرمثل صابون-سابون-ثابون-نیز باشد این مشتی از خروارتبصره ماده های کتابی است که ماسفیران آموزش آن هستیم...صدالبته نوشتن پایان نامه ها وکتاب های گوناگون دراین زمینه راه به جایی نبرده است که برمشکلات افزوده اند تا جایی که بحث تغییر خط ونوشتار را پیش کشیده اند......که دراین مقال نمی گنجد بایدبی هر تعصبی بپذیریم که زبان ما دربعد آوایی باخطی  ضعف های بی شماری داردوبی دلیل نیست که بیشترینه ی کارهای قلمی دردنیای امروز به زبان انگلیسی ،فرانسوی و....غیره می باشد.دربسیاری ازبحث های آواشناسی جایگاه میانجی ها به عنوان واج پذیرفته شده اما درنوشتار هیچ جایگاهی نمی یابد واینکه حرفی مثل حروف دیگر چه کاربرد زبانی دارد نادیده گرفته شده است.


جهت دانلود کلیک کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی